چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

انواع کاغذها برای چاپ کتاب

کاغذ – چاپ کتاب

جنس کاغذ یکی از موارد تاثیر گذار در قیمت کتاب و قیمت چاپ آن است. کاغذها انواع زیادی دارند که هر کدام دارای قیمت های متفاوت هستند. در این مطلب به کاغذهایی که مورد استفاده در صنعت چاپ کتاب هستند خواهیم پرداخت.

جنس کاغذ در چاپ کتاب

کاغذهای نخودی، بازیافتی یا کاهی: طیف رنگی این کاغذها بین کرم تا قهوه ای روشن است، زیرا مرحله سفید کردن در این کاغذها اجرا نمی شود. کاغذهای کاهی اغلب بسیار نازک هستند و یک متر مربع آن ها تنها 60 گرم وزن دارد. مگر اینکه از کاغذهای بازیافتی به دست آمده باشد، در این صورت تقریبا ضخیم هستند. این کاغذها از دید عموم مردم چندان با ارزش نیستند و بیشتر برای چرک نویس استفاده می شوند. اما برای تولید این کاغذها اغلب درختی قطع نمی شود و از الیاف گیاهانی چون نیشکر تولید می شوند. بازتاب نور از سطح آن ها بسیار کم است و به همین دلیل کمترین آسیب را به چشم وارد می کنند.

Related image

کاغذ تحریر: این کاغذ همان کاغذ معمولی موجود در بازار می باشد و نسبت به سایر کاغذها استفاده بیشتری دارد. این کاغذ معمولا در وزن 70 یا 80 گرم در بازار موجود است و در قطع های متفاوتی از جمله A4، A5 و غیره به کار برده می شود. کاغذ تحریر از قطع درختان به دست می آید و به دلیل بازتاب زیاد نور چشم ها را اذیت می کند.

کاغذ گلاسه: کاغذ گلاسه نور را بسیار زیاد بازتاب می دهد و به همین علت گلاسه که معادل شیشه ای است نام گرفته است. مورد استفاده این کاغذ بیشتر در کارهای تبلیغاتی مانند کاتالوگ، پوستر، جلد کتاب و غیره است. در کل از این کاغذ برای جلب توجه بیشتر استفاده می شود. اما در جاهایی که نوشته کمتر باشد از این کاغذ استفاده می و زیرا نور را به شدت بازتاب داده و برای چشم مضر است. پر کاربردترین وزن برای این کاغذ 110، 135 و 300 گرم است.

سایز و وزن کاغذ در چاپ کتاب

کاغذ در اندازه های بسیار مختلف و متنوعی تولید می شود. اما سایز رایج کاغذ در چاپ کتاب دو سایز 100 در 70 سانتی متر و 90 در 60 سانتی متر است.

وزن کاغذ یا گراماژ بیان کننده وزن کاغذ به ابعاد 100 سانتی متر در 100 سانتی متر مربع است. برای مثال یک کاغذ با گراماژ 60 گرم به این معنی است که ورقه ای از این کاغذ با ابعاد 100 سانتی متر در 100 سانتی متر، 60 گرم وزن دارد.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا