چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

حولات داستان نویسی معاصر همزمان با انقلاب اسلامی

داستان نویسی پس از انقلاب

برخی منتقدان معتقدند که ادبیات داستانی بعد از انقلاب شروع خوبی نداشت. زیرا افرادی که باید به پرورش نویسنده می پرداختند درگیر جریانات سیاسی شده و باعث آسیب به ادبیات داستانی آن دوران شدند.

اصولا همه انقلاب ها در ابتدا بیشترین تاثیر را بر روی فضای سیاسی می گذارند، اما طبیعی است که با گذشت زمان تاثیر آن ها بر سایر بخش ها مانند بخش فرهنگی و ادبی نیز احساس خواهد شد. پس تحولات به وجود آمده در ادبیات پس از انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل انکار نیست. ادبیات بازتاب اندیشه های نویسنده و برداشت او از اوضاع جامعه است، پس طبیعی است که هرگاه تغییری در جامعه پدید آید بر ادبیات نیز تاثیر خواهد گذاشت.

با نگاه به آثار موجود از قبل از انقلاب و تحقیق هایی که انجام شده است، ادبیات داستانی در چند سال اخیر با رکود و تکرار مواجه شده بود. زیرا نویسندگان مطرح آن زمان مانند غلامحسین ساعدی اشتیاقی به نوشتن نداشتند. در واقع وقوع انقلاب جان دوباره ای به ادبیات بخشید و برای نویسندگان محرکه ای بود تا در مورد انقلاب و اوضاع به وجود آمده بنویسند. البته بعد از انقلاب تعدادی از نویسندگان نیز روی کار آمدند که ادبیات را از صفر شروع کردند و دستاوردهایی که افرادی مانند دولت آبادی و گلشیری به آن ها دست یافته بودند را نادیده گرفتند که باعث شد ادبیات پس از انقلاب در شروع خود بسیار ضعیف جلوه کند. اما پس از آن و تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی داستان ها و رمان های زیادی چاپ شد و نویسندگان شایسته ای نیز شروع به کار کردند. از نمونه های شاخص آن دوران می توان به رمان ده جلدی کلیدر، باغ بلور، زمستان 62 و سمفونی مردگان اشاره کرد.

از دیگر نکات قابل توجه این بود که رمان نویسی پس از انقلاب رشد چشم گیری پیدا کرد و حضور زنان در عرصه نویسندگی بسیار بیش از قبل شد.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا