چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

ابوامیمه

زندگی نامه اسماعیل صابری

اسماعیل صبری ( ابوامیمه ) یکی از شعرای توانای سرزمین مصر است که اشعار زیبا و دلنشینی دارد . وی یکی از مصلحان جامعه خویش است که نه با خطابه و کلام معمولی بلکه با سخنان منظوم و تاثیر گذار انسان ها را به طریق حق و حقیقت راهنمایی کرد . او در میان ابیات خویش معانی جذاب و تاثیرگذار از کلام الهی را جاری ساخت در روزگاری که استعمارگران با شعار آزادی و رهایی از قید و بند تعصبات قدیمی ، فساد و فحشا را در میان انسان های جهان سوم تزریق می کردند ، وجود چنین شاعرانی در دنیای پر از زرق و برق کنونی طبعاً مایه بیداری و امید است .

مطلع کلام این که در ادبیات عرب دو اسماعیل صبری با تشابه اسمی دیده می شود که ما به معرفی اسماعیل صبری کوچک با شهرت شاعری ابوامیمه در کنار اسماعیل صبری بزرگ خواهیم پرداخت. 
ابوامیمه در سال 1886 در قاهره دیده به جهان گشود . او از جمله کسانی است که از کودکی با مشکلات فراوان مواجه بود . به نظر می رسد که شرایط او مانع از این شد که تحصیلاتش را به پایان برساند . پس به دبیرستان اکتفا کرد . و سال های طولانی به تعلیم و آموزش پرداخت که البته تمام این سال ها به سختی گذشت و در کنار این سختی ها او هنرمندی با استعداد در شاخه های مختلف هنری شد . 
خط عربی را بسیار زیبا می نوشت . آنقدر خوب نقاشی می کرد که در آموزشگاه های نقاش تدریس می کرد هم چنین شعر غنایی می سرود شعر زیبا با دیباجه ای نورانی و زبانی محکم و فصیح تا جایی که شنوندگان قطعه هایی از اشعارش را می شنیدند و حفظ می کردند . 
بنابراین شاعر از این دریچه به جامعه خویش راه یافت و به رغم مشکلات و موانع موجود تلاش 
می کرد هم منزلت اجتماعی و هنری خوبی کسب کند و هم از این طریق امرار و معاش نماید .  
او علاوه بر سرودن شعر در نمایش نامه نویسی نیز شهرت بسیاری کسب نمود . درون مایه بیشتر نمایش نامه های او طرح مشکلات اجتماعی جامعه بود . 
این مسئله باعث توجه مردم به وی شد و به عنوان یکی از چهره های شاخص نمایش نامه نویسی مطرح گردید . چرا که در آن زمان نمایش نامه نویسی یکی از شکوفاترین دوره های خود را سپری 
می کرد . قصه هایی که به شیوه هزار و یک شب و مانند آن ها به مشکلات اجتماعی می پرداختند ، درون مایه و محتوای نمایش نامه را تشکیل می دادند . به همین دلیل میراثی که اسماعیل صبری از خود بر جای نهاد معرف شخصیت هنری او می باشد . 
از جمله نمایش نامه های این شاعر عبارتند از : « شبح » و « بدر البدور » . او برخی از نمایش 
نامه های خارجی را نیز به زبان عربی ترجمه کرد ه است همانند : « ربیع الکوخ » اثر « چارلز گازفس » بنابراین ما در برابر شاعری هنرمند هستیم که طبیعت قدرت هنری نافذی به او بخشیده است . 
ابوامیمه مدت مدیدی از زندگی خود در وزارت معارف گذراند اما به دلیل از دست دادن بینایی ، کار خود را رها کرد و در این زمینه نیز ، ابیات زیر را چنین سروده است :
خَدَمتَ المعارفَ عَهداً طویلا             أمینا وَ فیا حَمیـدَ الــذکر 
وَ بعد اجتهادِی ثلاثَین عاماً            أحاطت حیاتی غُیُوم الکَدَر 
روزگار طولانی به وزارت معارف خدمت کردم در حالی که امانت دار خوش نام بودم بعد از سی سال کار مجدانه ابرهای تیره زندگی مرا احاطه کرد . 
سرانجام قصه زندگی او پایان گرفت ... قصه زندگی شاعری که رنج های دیگران را به تصویر 
می کشید در حالی که درونش آکنده از رنج بود . و ابوامیمه در سال 1953 در قاهره به دیار باقی شتافت. 
 

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا