چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

زندگینامه و آثار تونی موریسون

تونی موریسون

تونی موریسون نویسنده سیاهپوست آمریکایی است که در سال 1931 در اوهایو در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و خیلی زود به استعداد خود در زمینه ادبیات پی برد.

پدر تونی یک کارگر زحمتکش بود و با اینکه سواد نداشت پول لازم را برای ادامه تحصیل دختر خود پس انداز کرد تا تونی توانست در سال 1953 مدرک ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه هاروارد اخذ کند. پس از اتمام تحصیلات خود با یک معمار جامائیکایی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد. اما این دو پس از شش سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شدند.

موریسون همواره در آثارش به خانواده فقیر اما امیدوار خود اشاره کرده است و همچنین برده داری را مورد مذمت قرار داده است و از پدر بزرگ خود که یک برده بود یاد کرده است. او از قلم خود به عنوان یک تریبون سیاسی و اجتماعی استفاده می کرد و دغدغه صلح جهانی داشت و هیچوقت انسان ها را طبقه بندی نمی کرد. همچنین فعالیت های مثبتی برای کودکان بد سرپرست و یا بی سرپرست در سراسر دنیا داشت.

او اولین رمان خود را با نام آبی ترین چشم در سال 1970 منتشر کرد. در سال 1993 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. او اولین زن سیاهپوست بود که توانست این جایزه را از آن خود کند. سپس در سال 1998 برای رمان محبوب جایزه پولیتزر را کسب کرد. همچنین در سال 2012 نشان افتخار آزادی رئیس جمهوری را از باراک اوباما دریافت کرد.

موریسون به مدت هفت سال در دانشگاه های پرینستون و هاروارد تدریس کرد و از دانشگاه های معتبری همچون آکسفورد و هاروارد دکترای افتخاری دریافت کرد.

از آثار او میتوان به یک بخش، آواز سلیمان و سولا اشاره کرد. تونی موریسون دو روز پیش در تاریخ پنجم آگوست 2019 در سن 88 سالگی درگذشت.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا